FRaser Islands

Zondag 17 september 2000

Oh, it was so great! Realy great! Wow.. Om bij het begin te beginnen: dinsdag wilden Susan en ik een trip naar Fraser Island maken met een 4wd en daar twee nachten kamperen. We konden pas donderdag vertrekken, dus woensdag moesten we nog in Hervey Bay blijven. Woensdagmiddag om 3 uur moesten we verzamelen en zouden we de andere groepsgenoten ontmoeten. Er waren vier groepen van 11 personen (er kunnen 11 personen in 1 auto). Onze groep bestond uit drie duitse meisjes (Diana, Gaby en Nina), drie nederlandse meisjes (Susan, Sandra en ik), twee stelletjes (Jacky en Matt uit New Sealand en Emma en Ryan uit Engeland) en een jongen, Alex uit Wales (en wij werden het derde stelletje...). Fraser Island is het grootste zandeiland van de wereld van 125 km bij 25 km waar alleen bomen en rainforest op groeien. Verder geen asfalt of wat dan ook, alleen maar soft-sand.

Eerst kregen we uitleg over het Island, wat we absoluut moesten zien en absoluut moesten laten. Hij vertelde over de gevaren: niet te hard rijden op het strand, want er lopen 'creeks' (een soort riviertjes vanuit het bos) over het strand. Wanneer je daar met 80 km p/u inrijdt, kan dat heel gevaarlijk zijn. Hij vertelde dat dit een jongen overkwam en een meisje kreeg de bbq in haar nek (zij is hieraan overleden). De jongen kreeg een ademtest (te veel gedronken) en zit voor 8 jaar in de bak. Een ander ongeval is, dat (het strand is eigenlijk een snelweg en daar moet je dus links rijden!) men over het strand 'zweeft' en twee auto's zijn opelkaar geklapt. Iedereen had gebroken botten.

Deze voorbeelden zijn gebruikt om ons bang te maken en dat is ook gelukt. Na de intro gingen we met onze groep voor drie dagen boodschappen doen in een grote supermarkt: wat drank, drie lunches, twee keer ontbijt en twee keer avondeten (bbq en pasta). We werden naar de supermarkt gebracht en gehaald met een busje.

< "Onze" terreinwagen

De volgende morgen vertrokken we om 9.30u en reden naar de ferry. Deze tocht op de boot duurde een half uur. Op Fraser kwamen we meteen in het zand terecht. Na een rit van een half uur kwamen bij een campsite aan en we hadden een wandeling van een half uur naar Lake Basin. Dit was echt superschoon water en je kon je sieraden in het water schoonmaken (als "nieuw"). Toen we verder reden, kwamen we vast te zitten in het zand. Je moet je voorstellen: je rijdt op een een-baans-"weg" van super soft-sand met aan beide kanten bomen (rainforest). Je kan geen kant op. Gelukkig kwamen er heel veel auto's achter ons aan die hielpen duwen. Ze móesten ook wel, want zij konden door ons ook niet verder.

(Op de foto: Niet alleen schoon water, ook veel schildpadden !)

Daarna hebben we geluncht bij Lake McKenzie.

Bij Lake McKenzie moesten we hout verzamelen voor het kampvuur en water tanken (het water kwam rechtstreeks uit het meer..)

Om 5 uur reden we op het strand (zie hiernaast onze 4WD) en zochten we een mooi plekje uit. Daar hebben we ge-bbq-ed en om het kampvuur gezeten. 's Avonds liepen de dingo's om ons heen.. We konden niet de zee in, want daar zwemmen haaien, zeker 's nachts komen ze dichtbij land.

We sliepen in vijf tentjes (ipv zes omdat de haringen van de 6de tent ontbraken) en dus lag ik met Sandra en Susan in een tweepersoonstentje.

Zondag 17 september 2000

De volgende morgen hebben we ontbeten en nadat we het strand op mochten (twee uur voor en na vloed mag je niet rijden) zijn we naar Lake Wabby gegaan. Dit was drie kwartier lopen, maar zeker de moeite waard.

De rit verder op het strand kwam langs een scheepswrak. We eindigden bij Indian Head (60 meter hoog) en vandaaruit zou je de haaien en turtles kunnen zien. We sloegen ons kampje op achter de rots en hebben daar pasta gemaakt.

Het scheepswrak>

We sloegen ons 2de kampje op achter de rots en hebben daar pasta gemaakt.

De volgende morgen zijn we eerst naar Champagne-pool gegaan. (Hiernaast zie je mij in de 4WD) Diana was erg bang dat we vast kwamen te zitten in het soft-zand.

Champagne-pool is een soort inham op het strand met rotsen en als de zee daar overheen spoelt, krijg je allemaal bubbels (zoals in champagne, vandaar de naam). We hebben daar ook ontbeten.

Klik rechts hieronder voor het derde deel van mijn verslag over Fraser Island, je krijgt dan nog mooie foto's te zien die ik genomen heb vanaf Indian Head.

Uitzicht vanaf Indian-Head over de haaien en de turtles. Op het strand (the highway) in de verte zie je onze 4WD

Ook hier uitzicht vanaf Indian Head. Op dat strand hadden we 's nachts gekampeerd.

Nog een uitzicht van Indian Head

Indian Head (Susan en ik)

Hier zie je mij op de foto in de 4WD

Op de terugrit naar de Ferry kwamen we bij Eli Creek langs. Daar loop je naar boven en laat je je mee naar beneden voeren in superhelder superblauw water. Om 4 uur ging de boot terug.

Het was so great! Ik kan het haast niet uitleggen. Je loopt daar drie dagen op slippers (schoenen heeft geen zin), drie dagen in vuile kleding, drie dagen niet douchen, maar het was geweldig! De groep was ook errug leuk.

Nadat we terugwaren ben ik met Susan met de bus naar Airlie (spreek uit als eurlie) Beach vertrokken om 22.00 uur en vanmorgen om 10 uur kwamen we daar aan (twaalf uur in de bus dus. Gelukkig waren we moe genoeg van Fraser Island en hebben we heel veel geslapen). Nu zitten we in een internetcafe te wachten. We hebben net een trip geboekt naar Whitsunday Islands. We hebben een aardige korting gekregen en nu wachten we op wanneer we kunnen vertrekken. Er hadden namelijk twee meiden vanmiddag al terug moeten zijn en ze krijgen nog een half uur de tijd.

<Ons zeer luxe hotel in Airlie Beach

Als ze dan niet terug zijn, vertrekken we morgen en anders woensdag. De trip is een boot met 10 mensen en we varen dan om de Whitsunday Islands heen. Onderweg kun je duiken en snorkelen en we meren aan bij verschillende strandjes. Het is drie dagen op de boot en twee overnachtingen op de boot, inclusief alle maaltijden die door een kok gemaakt worden. Dit is wel iets anders dan de zandmaaltijden die we op Fraser Island hadden. Dus. Tot zo ver mijn belevingen. Ik vermaak me nu erg prima zoals je hebt kunnen lezen! Volgende keer meer over Whitsunday Islands.. (Klik in het menu op Whitsunday Islands)

Bij het hotel zagen we op een muurtje twee vogels. Ik heb deze vanwege de felle kleuren op de foto gezet. Eentje van voor en achter hem, nog eentje van achteren. Hieronder zie je ze uitvergroot.